Bounce Rate

Wat betekent Bounce Rate?

Bounce Rate is het percentage dat meteen weer terugkeert naar Google zonder door te klikken naar andere pagina’s op je website. De reden hiervan is dat de bezoeker dan geen interesse hebt in de informatie die jij aanbiedt. Stel je een bezoeker voor die opzoek is naar een auto, maar op een website uitkomt die auto-onderdelen aanbiedt. Dit is niet relevant voor de bezoeker en zal eindigen in een bounce. Het kan iets zeggen over de kwaliteit van de website. Straalt je website vertrouwen uit? Ziet de website er professioneel uit? Hoe lager de Bounce Rate hoe beter (meestal)! Dit betekent dat er relevante bezoekers aangetrokken worden die op de juiste pagina binnen komen.

Hoe kan je de Bouncepercentage meten?

Via het gratis hulpprogramma van Google Analytics kan je analyseren, meten en bijhouden wat de bouncepercentage is van jouw website. Zorg dat het bouncepercentage omlaag gaat en blijf dit monitoren. Het bouncepercentage ligt gemiddeld tussen de 40-60%. Ook boven de 60% hoef je nog niet in paniek te raken. Het kan namelijk zijn dat je wel veel klanten haalt uit de bezoekers. Het is dus niet alles zeggend. Wanneer je gaat meten vergelijk dan de data over een langere periode. Zo krijg je een eerlijker beeld dan dat je het over een periode van 1 maand bekijkt. Neem minimaal een periode van 3 maanden om te analyseren.

Bounce Rate verlagen

Nadat je over een langere periode een analyse hebt gemaakt kan je beginnen met een aantal stappen te nemen om de bouncepercentage te gaan verlagen. Achterhaal de oorzaak voordat je wijzigingen gaat aanbrengen. Met de tool Google Analytics kan je specifieke informatie vinden over de Bounce Rate.

Voorkomende oorzaken:

  • SEO of SEA niet juist ingericht voor de doelpagina
  • Onderwerp niet duidelijk genoeg. Kunnen ze direct zien wat je aanbiedt?
  • Verouderd webdesign (kwaliteit van de website)
  • De werking van je website in verschillende browsers