Wat betekent CPC (Cost Per Click)?

CPC staat voor “Cost Per Click“. In het advertentie programma van Google Ads kan je een maximum aangeven wat je per “Click” op jouw advertentie maximaal wil betalen. In dit advertentiemodel betaal je dus per keer dat men klikt op je advertentie. De aantal keren dat deze getoond is staat hier los van.

De prijs van een CPC Cost Per Click

Het klinkt misschien raar, maar je betaalt niet de prijs die je bereid bent om te betalen. De echte prijs is een ingewikkelde formule. De basis is dat de concurrent die 1 plaats onder je staat met de Ad Rank voor een groot deel de prijs bepaalt. Belangrijk voor nu is dus om te weten dat de kwaliteitsscore tevens invloed heeft op de prijs die je gaat betalen. 

Wat betaal je eigenlijk per klik?

  • Zelden de prijs van het bod 
  • De prijs wordt bepaald door de adverteerder onder je in de ranking 
  • Zie link –> voor gedetailleerde uitleg YouTube 

Kwaliteitsscore bepaalt de advertentiepositie

De kwaliteitsscore bepaalt ook de positie in Google Ads. Vermenigvuldig de prijs CPC met de kwaliteitsscore. Je krijgt dan een cijfer dat de Ad Rank heet. Wie de meeste Ad Rank punten heeft, staat op nummer 1. 

In onderstaand voorbeeld verslaat iemand met een kwaliteitsscore van 5 en een bod van 5 euro een concurrent die 10 euro biedt en een kwaliteitsscore van 2 heeft. 

  • Advertentie 1: 

5,00 euro x 5 = 25 punten 

  • Advertentie 2:  

10 euro x 2 = 20 euro punten 

Voor het bepalen van de kwaliteitsscores worden ook de links onder de advertenties, de zogenaamde sitelinks, meegeteld. Het is erg aan te bevelen een paar goede sitelinks te maken!