Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een website pagina dat meestal voor 1 zoekwoord is geoptimaliseerd. Het zoekwoord komt voor in de titel, omschrijving in de koptekst en in plaatjes. Op deze pagina komen dus gericht bezoekers die op de website zijn komen via dat zoekwoord in een zoekmachine of klikken op een link of advertentie. Landingspagina’s zijn gericht op conversie om bezoekers zo snel mogelijk te verleiden tot actie over te gaan.

Waarom een landingspagina

Landingspagina is een pagina die speciaal gericht is op conversies en je dus heel specifiek kan maken voor een bepaald zoekwoord. Aansluitend op je doelgroep waarvan jij wilt dat zij op deze pagina komen. De kans op het verhogen van de verkoop stijgt hiermee enorm. De pagina bevat zo min mogelijk knoppen. Deze leiden de bezoeker alleen maar af. De bezoeker moet maar 1 ding doen. Vandaar ook de call to action regelmatig op de pagina wordt herhaald. Dit werkt.

Voordelen:

  • Kans op verkoop verhogen
  • Goed te testen welke landingspagina beter werkt (A/B test)
  • Eenvoudig te bouwen
  • Door het zoekwoord in de titel, omschrijving en kopregel op te nemen en een foto te plaatsen met het zoekwoord erin, vergroot u de kans dat Google Ads deze als relevant ziet. U verhoogt de kwaliteitsscore!

Nadelen:

  • Google is niet gek op landingspagina’s
  • Bevatten vaak te weinig tekst en inhoud

Elementen landingspagina

Wat zijn belangrijke elementen voor een goede landingspagina?

Commerciële titel

Zorg dat je titel super commercieel is. Grijp meteen de aandacht van de lezer met een duidelijke en krachtige titel. Schrijf ze zo dat de juiste doelgroep op uw pagina of advertenties klikt.

Duidelijk onderwerp

Laat aan de lezer meteen duidelijk weten wat het onderwerp is. Verschillende onderwerpen leid de bezoeker alleen maar af en zal resulteren in bounce. De landingspagina is de eindbestemming waar de bezoeker verleid moet worden om tot actie over te gaan.

Call to action

De pagina zelf bevat zo min mogelijk knoppen die de lezer kan afleiden. Wat je wel veel vaak terug vindt is de call to action. Het oproepen tot om over te gaan tot actie. Dit kan zijn contactformulier in te vullen, een E-book te downloaden, of een bestelling te plaatsen. Laat ook duidelijk weten wat er gaat gebeuren wanneer een bezoeker klikt op een call to action button.

Metadata

Vaak wordt een landingspagina geoptimaliseerd voor 1 of 2 zoekwoorden. Het is daarom dan ook belangrijk dat de juiste metadata wordt meegegeven met daarin de zoekwoorden.

Metadata gegevens

  • Titel tag
  • Meta beschrijving
  • Alt Tag/ Alt attribuut