Zoekwoorden betekenis

Zoekwoorden (in het Engels Keywords) ook wel zoektermen of trefwoord genoemd, zijn woorden of combinaties van woorden die iemand intypt in een zoekmachine, bijvoorbeeld in Google of Bing. Hiermee toont de zoekmachine een lijst van zoekresultaten (websites) die relevant zijn aan de opgegeven zoekterm, trefwoord of zoekwoord(en).

Longtail zoekwoorden

Nu je de betekenis van zoekwoorden weet, is er nog een andere SEO marketingterm, de longtail zoekwoorden. Longtail zoekwoorden zijn een combinatie van meerdere zoekwoorden. Tegenwoordig zoekt men veel meer op een combinatie van zoektermen, dan enkel één zoekterm. Google wordt steeds slimmer en kan hierdoor nog beter inspelen op lange zoekwoorden voor een beter resultaat.

Longtail zoekwoorden

Zoekvolume van een zoekwoord, trefwoord of zoekterm

De zoekvolume geeft een indicatie van hoe vaak er maandelijks wordt gezocht op een bepaald trefwoord of longtail zoekwoorden. Dit zijn geen unieke aantallen, want iemand kan meerdere keren per maand een zoekwoord in Google in typen. Dit is belangrijk omdat je hierop je content kan aanpassen wanneer je een blog schrijft of een website gaat bouwen. Hoe meer mensen op een bepaald zoekwoord zoekt, hoe belangrijker dit voor Google is. Dit heeft echter ook een keerzijde, de concurrentie op deze zoekwoorden is vele malen groter en de slagingskans om op deze zoektermen te scoren een stuk later. Daarom heeft een laag zoekvolume op een bepaalde trefwoord ook een beduidend voordeel. Weinig mensen gebruiken dat zoekwoord en de kans om hierop hoog te scoren in de zoekresultaten is dus beduidend groter. Vaak zijn dit ook erg specifieke zoekwoorden waardoor de conversies hoger liggen. Uiteindelijk het geen waar het om gaat.

zoekvolume Google Keyword Planner

Zoekwoorden gebruiken in de metadata

Wanneer je een blog schrijft of website bouwt is het van belang om “metadata” mee te geven voor de vindbaarheid in de zoekmachines. Met de metadata geef je “informatie” over informatie. Je omschrijft de karakteristieken van bepaalde gegevens. Met andere woorden, je vertelt welke informatie meegegeven moet worden aan bijvoorbeeld een afbeelding. Of welke unieke informatie meegegeven moet worden aan een webpagina. Hieronder leggen we de verschillende soorten metadata voor je uit.

Meta Description

Naast een Title tag, waarin je de zoekwoorden in een commerciële titel plaatst, is het belangrijk een Meta Description tag mee te geven. Dit is een omschrijving van de pagina die je meegeeft aan de zoekmachines. Hierdoor kan je pagina eenvoudiger door Google geïndexeerd worden en is het meteen duidelijke wat het onderwerp van de pagina is. Zorg er hier ook voor dat je de belangrijkste zoekwoorden in  de tekst opneemt.

Meta description

Alt-tag

De Alt-tag is een meta description (en alternatieve titel) die je meegeeft aan de afbeeldingen welke je plaatst op je website. Hierdoor snapt Google wat de afbeelding inhoudt en wordt de omschrijving van de afbeelding getoond wanneer de afbeelding niet kan worden weergegeven.

Alt-tag

Zet zoekwoorden in de permalink

Zet je belangrijkste zoekwoorden vooraan in de permalink. Maar let op, houdt altijd de gebruiker in gedachte en focus niet alleen op de zoekmachines. Zorg dat je teksten en links natuurlijk overkomen en wrik je niet door allerlei bochten om te zorgen dat deze vooraan staat, wanneer dit voor de bezoeker niet lekker leesbaar is.

permalink

Schrijf een pakkende tekst waarop men wilt klikken

Nu je de juiste zoekwoorden in kaart hebt is het belangrijk deze te plaatsen in je Title tag en meta description. Schrijf hiervoor een pakkende tekst waarmee je mensen aanspreekt erop te klikken. Het is leuk om hoog in de zoekopdrachten te verschijnen, maar als niemand erop klikt heb je er nog weinig aan. Ook is dit van belang voor je positie bepaling in de zoekresultaten. Hoe meer er geklikt wordt op je concurrent, hoe beter zij zullen gaan scoren met een hogere positie. Google vindt dan namelijk dat de concurrent relevanter is dan jij.

Kan je wel wat hulp gebruiken?

De zoekwoorden betekenis hebben we zo zorgvuldig mogelijk omschreven voor je. Mocht je toch hulp nodig hebben bij het optimaliseren van jouw website. Bekijk dan onze website optimalisatie pakket en neem contact op om je verder te helpen.