Wat is Google Ads?

Hier de uitleg van Google Ads. Google Ads is het systeem om betaalde advertenties te plaatsen in de zoekmachine Google. Daarnaast kunt u via Google Ads adverteren op duizenden andere websites. Dit zijn de zogeheten partner websites. Site die geld willen bijverdienen door advertenties van Google te tonen.

Hoe werkt Google Ads?

Google Ads is een biedsysteem (veiling). U biedt op een zoekwoord en betaalt indien er geklikt wordt. We beginnen met het maken van een lijst van zoekwoorden, middels een zoekwoorden analyse waarop wij gevonden willen worden. Iedere zoekwoord zullen we van een bod moeten voorzien. Dit kan handmatig of u kunt Google dit laten doen. U maakt uw wervende advertentie en bent live. U betaalt alleen indien er geklikt wordt op uw advertentie. Uw maximale dagbudget voorkomt dat u onverwachts voor hoge kosten komt te staan. Het is nu de bedoeling om hoog in Google Ads te komen, zonder de hoofdprijs te betalen. Dit kan vooral als we een advertentie maken waarop meer geklikt wordt, dan op die van de concurrent. 

Werking Google Ads

  • U zoekt zoekwoorden waarop u wilt scoren 
  • U doet een bod op een zoekwoord 
  • U maakt een advertentie 
  • U betaalt alleen wanneer er geklikt wordt op uw advertentie 

Naast adverteren binnen Google.nl kunt u ook op honderd duizenden andere sites adverteren. Google onderscheidt twee groepen:

  • Google Search Partner 
  • Display Network

Het Search network van Google bevat naast Google.nl ook Google Maps, Google Products, Google Groups etc… Google Search Partners bevat een aan één gesloten websites zoals vinden.nl, Amazon en EbayInprincipe kan elke site in aanmerking komen, wanneer deze Google Site Search gebruikt. 

Het Display netwerk bestaat uit veel sites die geld willen bij verdienen, dit doen zij met Google Adsense. Voorbeelden zijn Marktplaats, bijna alle kranten en een groot aantal van minder bekende websites. Je kunt zelfs alleen adverteren op bijvoorbeeld we website van de Telegraaf via Google Ads. Zo krachtig en geraffineerd is Google Ads.

Wat zijn de belangrijkste punten?

Natuurlijk is de prijs belangrijk. Maar het percentage personen dat op uw advertentie klikt is nog veel belangrijker. Logisch want Google verdient alleen als er geklikt wordt. Wanneer er twee keer zoveel op uw advertentie geklikt wordt, dan op die van uw concurrent, mag u twee keer zo goedkoop inkopen. De kwaliteitsscore is de derde factor. Deze is vooral afhankelijk van het percentage personen die klikken. Een goed klikpercentage werkt dus dubbel. Een hoge kwaliteitsscore zorgt er dus niet alleen voor dat u hoger getoond wordt, maar dat u ook korting krijgt bij de kassa. 

Belangrijke punten:

  • De prijs
  • Hoe vaak er geklikt wordt (CTR = Click Through Rate)
  • De kwaliteitsscore: een getal van 0 tot 10 (ieder zoekwoord heeft een kwaliteitsscore, uw campagne en uw account)

Kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore is een belangrijk meetinstrument om te zien hoe goed u bezig bent met uw campagne. Het succes van uw campagnes ie hieraan af te leiden. Met een hoge score, 8, 9 of 10 zit u in de Google Ads hemel. We gaan nu uitleggen waarom er een kwaliteitsscore is. We gaan bespreken hoe we een hogere score kunnen krijgen. Hierdoor gaan we goedkoper adverteren!

Factoren kwaliteitsscore

Ik beperk me tot de samenvatting. De drie voornaamste factoren zijn: 

  • Het klikpercentage (CTR genoemd) +/- 60% 
  • Hoe goed is de landingspagina? +/- 10% 
  • Hoe relevant is het zoekwoord ten opzichte van de advertenties en landingspagina +/- 30%

De volgende factoren zijn belangrijk voor een hoge kwaliteitsscore: 

  • De klikfrequentie van de zoekwoorden (CTR) in het verleden 
  • De CTR van zichtbare URL in het verleden 
  • Accountgeschiedenis 
  • De kwaliteit van de bestemmingspagina 
  • De relevantie van het zoekwoord ten opzichte van de advertentie 
  • De relevantie van het zoekwoord ten opzichte van de zoekopdracht
  • Geografische prestaties 
  • De prestaties van de advertentie op een site 
  • Getargete apparaten

Kwaliteitsscore bepaalt de advertentiepositie

De kwaliteitsscore bepaalt ook de positie in Google Ads. Vermenigvuldig de prijs (CPC = Cost per Click) met de kwaliteitsscore. Je krijgt dan een cijfer dat de Ad Rank heet. Wie de meeste Ad Rank punten heeft, staat op nummer 1.

Zoekwoorden

Zoekwoorden zijn cruciaal in een Google Ads campagne. Het is belangrijk dat u weet hoe u daarmee dient om te gaan. 

Hoe vind ik zoekwoorden? 

Voor het vinden van zoekwoorden kunt u de volgende strategie toepassen. Google geeft zelf een lijst met suggesties wanneer u een advertentie aanmaakt. Van deze lijst moet u alle zoekwoorden toevoegen. Zet vervolgens een min [-] teken voor de zoekwoorden die u niet wilt, daardoor worden deze gemarkeerd als negatieve zoekwoorden. 

Zoekwoordplanner

We gebruikten de zoekwoordplanner om zoekwoorden te zoeken. Dit is één van de hulpprogramma’s.

Suggesties van Google 

U kunt met het hulpprogramma ook suggesties opvragen van Google om uw lijst mee uit te breiden. Vaak zijn dit nieuwe woordcombinaties die u kunt uitproberen om te kijken of ze beter werken. Deze suggesties kunt u toevoegen aan uw zoekwoorden. U kunt daarmee ook uw lijst met negatieve zoekwoorden aanvullen. 

Buiten Google zoeken 

Er zijn ook vele manieren om buiten Google aan nieuwe keywords te komen. Zo kunt u bijvoorbeeld Google Trends in de gaten houden. Er zijn ook diverse andere gratis en betaalde pakketten die u kunt proberen. Een goede tip is om naar de broncode te kijken van de website van uw concurrenten. Kijk welke zoekwoorden zij daarin gebruiken.  

Tools gratis: 

Tools betaald: 

Negatieve zoekwoorden

Het gebruik van negatieve zoekwoorden is belangrijk. Mensen doen weleens rare zoekopdrachten zoals “ik zoek een krediet bij een particulier”. Dit kan in uw voordeel werken als u “krediet” als zoekwoord hebt en particulier als negatief zoekwoord. Het alternatief is dat u alleen exact de zoekwoorden gebruikt. Hierbij is een één op één match nodig. In dit geval zou je dan buiten de boot vallen. Negatieve zoekwoorden kunt u opgeven voor de hele campagne of alleen voor een advertentiegroep. U kunt ze vinden onderaan de lijst met zoekwoorden. 

De beste biedstrategieën 

Wat moet ik bieden?

Ben je nog niet zo bekent met Google Ads, dan kan het lastig zijn om te weten wat je moet bieden op je zoekwoorden. Laat mij je daar wegwijs in maken.  

Biedstrategieën

Wil je strategisch bieden? Maak dan gebruik van een hulpprogramma als “Google Keyword planner”. U kunt ook heel even een bedrag van 1 cent bieden, dan kunt u kijken naar het advies voor “bod eerste pagina” en “bod bovenaan”. U kunt daartussen in gaan zitten met uw bod.  

Een tweede strategie is om in eerste instantie te veel te bieden. Daarna gaat u per dag het bod een beetje verlagen. U gaat net boven de gemiddelde betaalde prijs zitten. 

Een derde biedstrategie is de volgende. Begin met brede zoekwoorden en liever meer zoekwoorden dan minder om zo te filteren op welke zoekwoorden gebruikers binnen komen, hoe zoekwoorden presteren en welke zoekwoorden wel en niet relevant zijn. Dus van breed naar specifiek te gaan werken, in een trechtermodel. Meten is weten! Zonder data is het onmogelijk om op een juiste manier zoekwoorden of andere opties uit te sluiten en of zoekwoorden bij het begin van de campagne al op exact te zetten.