SEO pijler Techniek vormt een goede basis voor je SEO-ranking. Zoekmachine optimalisatie draait om het leveren van relevante en waardevolle informatie én het bieden van een fijne gebruikerservaring, met de juiste website- en SEO techniek. Bekijk hieronder het ultieme SEO stappenplan om jouw website technisch SEO proof te maken!

Technische SEO optimalisatie

De topic Technische SEO optimalisatie neemt je mee in alle belangrijke aspecten die nodig zijn voor een gebruiksvriendelijke website. Denk hierbij aan een snelle laadtijd van je website en om je website optimaal te laten indexeren door zoekmachines, allemaal met als hoofddoel hoog te scoren in Google.

#1 Hosting


Het eerste waarmee je te maken krijgt wanneer je een website online wilt brengen, is het kiezen van een hosting provider, ook wel webhoster genoemd. Via een hosting provider huur je een stuk ruimte op één van hun servers, die zorgt dat je website via het internet toegankelijk is. Het is dus belangrijk dat je website via een goede en betrouwbare webhoster toegankelijk is. Dit heeft onder andere invloed op onderdelen zoals de server reactietijd en laadsnelheid van de website.


#2 Server reactietijd (TTFB: Time To First Byte)


De server reactietijd, in het Engels TTFB: Time To First Byte,  is de reactie snelheid van de server waar de website op staat. Scoor je op dit punt slecht met je website, dan kan je bij je hosting provider vragen hoe dit verhoogt kan worden. Kan dit niet? Dan is een goede oplossing te zoeken naar een webhoster die qua server reactietijd meer te bieden heeft. Een ander oorzaak kan zijn dat de techniek en opbouw van je website niet volstaat. Dit kan een SEO specialist zoals wij gelukkig oplossen met website optimalisatie.

  1. Onderzoek wijst uit dat het te lang laden van een website bezoekers en klanten kost. Niemand wilt lang wachten tot een website geladen is.
  2. Een verlaging van 400 milliseconde zorgt al voor 0,59% minder opdrachten per gebruiker (bron).
  3. Een verlaging van 2 seconden zorgt voor een nog grotere omzetdaling van 4,3% per gebruiker (bron).

Server reactietijd (TTFB: Time To First Byte)

TTFB meten? Via onderstaande tools kan je meten wat de Time To First Byte is:

  1. GTmetrix
  2. Pingdom Tools
  3. WebPageTest

#3 HTTP verzoeken (HTTP Requests)


Elke keer wanneer iemand jouw website bezoekt, wordt er een HTTP verzoek verstuurd door de browser naar de server. Hoe minder HTTP requests hoe beter. Pluging en tags kunnen ervoor zorgen dat er veel HTTP verzoeken verstuurd worden. Zorg altijd dat je de HTTP requests zo laag mogelijk houdt. Veel verzoeken kunnen de laadtijd van je website erg doen vertragen.

Voorbeeld HTTP request GTmetrix

HTTP verzoeken (HTTP requests)


#4 Leverage browser caching


Om een snelle laadtijd van een website mee te geven aan een terugkerend bezoek van een websitebezoeker is het verstandig om Leverage browser caching in te stellen voor bepaalden onderdelen van je website. Hierdoor wordt de script van je website opgeslagen bij de bezoeker, wanneer deze terugkeert naar je website hoeft niet de hele website opnieuw te worden geladen. Dit heeft als uitgangspunt om een verhoogde gebruiksvriendelijkheid te creëren. Via Leverage browser caching kan je in het .htacces bestand aangeven welke onderdelen van je website bewaard moeten worden in de cache van de bezoekers. Verder op zie je een voorbeeld van hoe je een .htacces bestand kan inrichten met “Expires Headers”.

Voorbeeld script leverage browser caching in .htacces bestand

Leverage browser caching (SEO pijler Techniek)


#5 .htacces


Dit is een configuratiebestand die in de rootmap op je server staat van de hosting provider. Dit bestand kan je opmaken in kladblok of notepad en heeft geen naam en wordt daarom altijd aangegeven als “.htacces”. In dit configuratiebestand kan je instructies meegeven van binnenkomend verkeer. De volgende instructies kan je meegeven: IP-adressen blokkeren, foutmeldingen aanpassen, redirects (301 redirect doorverwijzing) doorgeven, mappen beveiligen op de server en rewrite rules meegeven.

.htacces bestand (SEO pijler Techniek)


#6 Expires Headers


Expires headers kan worden ingesteld in het .htacces configuratiebestand. Hiermee vertel je de browser hoe lang een bepaald bestand in de cache opgeslagen moet zijn, zonder na te gaan of er een vernieuwde versie is. Terugkerende website bezoekers zullen zo een snelle laadtijd ervaren van je website. In het voorbeeld hieronder zie je hoe je dit configuratiebestand kan instellen.

Expires heading caching (SEO pijler Techniek)


#7 robot.txt


Het robot.txt bestand communiceert de omgang gedragsregels van je website naar zoekmachines. Hierin kan je instructies meegeven voor het crawlen van jouw website, om toegang te geven tot bepaalde delen van jouw website. Ook kan je duplicate content van je website aangeven, zodat de zoekmachines dit herkennen en de belangrijkste pagina met deze content laat zien. Een belangrijk SEO onderdeel is om de sitemap te vermelden in de robot.txt, zodat zoekmachines deze eenvoudig kunnen indexeren. Zoekmachines bepalen echter wel zelf of zij gehoor geven aan deze instructies.

robot.txt bestand

Voorbeeld robot.txt bestand met sitemap script

robot.txt sitemap script


#8 Gzip-compressie


Met Gzip-compressie kan je bestanden van je website verkleinen voor een snelle laadsnelheid van je website en beperking van ruimte op de servers die je gebruikt bij je hosting provider. Deze verkleinde bestanden worden  op deze manier sneller verstuurd naar de browser van de website gebruiker. Gzip-compressie kan je aanpassen aan de server kant, als je bijvoorbeeld gebruik maakt van cPanel of instructies meegeven in je .htacces bestand.

Gzip compressie cPanel

Voorbeeld script Gzip compressie .htacces bestand

Gzip compressie .htacces


#9 PHP versie


Om de laadtijd van je website zo snel mogelijk te houden is het belangrijk de nieuwste PHP versie te gebruiken. Ik raad aan deze altijd te updaten op het moment er een vernieuwde versie uitkomt. Dit brengt verbeteringen mee op het gebied van veiligheid, website prestaties en verminderd geheugen verbruik. PHP versie kan je updaten via cPanel, zie voorbeeld hieronder of via het .htacces bestand.

PHP versie update cPanel

PHP updaten

PHP versie instructies .htacces bestand

PHP update .htacces


#10 HTTP/2


HTTP/2 is de vernieuwde versie van het HTTP-protocol, met als doel websites sneller te laden en bijvoorbeeld het comprimeren van headers mogelijk te maken. Kijk of je hosting provider standaard HTTP/2 aanbiedt voor je website.

HTTP2/2


#11 HTTPS


HTTPS is een vernieuwing van de HTTP, die een beveiligde verbinding aangeeft van een website. In de URL zie je dan voor het domeinnaam een slotje staan. Het doel hiervan is om op een veilige manier gegevens uit te wisselen via een website.  HTTPS is een versleutelde code die wordt gebruikt, hierdoor kan is het onmogelijk te weten welke gegevens worden verstuurd.

Voorbeeld verschil tussen HTTP en HTTPS

Verschil HTTP en HTTPS

Voorbeeld van een veilige HTTPS verbinding

HTTPS veilige verbinding


#12 SSL certificaat


Het SSL certificaat zorgt voor een betere beveiliging van de gegevens tussen de servers waar jouw website op staat en de internet browsers. Dit SSL certificaat kan je via je hosting provider aanvragen en installeren. Zoekmachines zoals Google geven aan SSL beveiligde website een hogere waardering door deze eerder te tonen, dan een site die niet beveiligd is. Een SSL certificaat is te herkennen wanneer de URL begint met HTTPS://. Wanneer het certificaat actief is en niet verlopen is wordt er een slotje vertoond. Zie het voorbeeld van onze eigen website hieronder.

SSL certificaat

SSL certificaat installeren via cPanel

SSL certificaat installeren


#13 Redis


Redis is een caching tool dat je website laadt uit het geheugenmodus in plaats vanaf de harddisk (SSD) van de server. Hierdoor hoeft de webserver niet elke pagina opnieuw in te laden en te berekenen. Dit zal een boost geven aan de laadsnelheid van je website. Redis kan je zien als een primaire server die wordt geraadpleegd om je website te laden, waarop alle belangrijke bestanden staan van je website. Dit is over het algemeen en betaalde dienst die je via je webhoster kan aanvragen.

Redis caching tool


#14 wp-config.php


Om aan de serverkant nog een SEO optimalisatie aanpassing te doen, kan je het geheugenlimiet en de autosave verbeteren. Daarvoor voeg je onderstaande toe aan het wp-config.php bestand. Je kan hiermee het geheugenlimiet verhogen wanneer je een zware wordpress website draait, met veel plugins.

wp-config.php optimaliseren


#15 WP Cron


Bij elke pagina die geladen wordt voert WordPress een aantal taken uit, de zogenoemde “Cron Jobs”. Door deze taken uit te voeren houd je je WordPress schoon en up to date. Een nadeel is dat bij veel bezoekers er veel resources worden gevraagd en vertragen je website. Je kan instructies meegeven dit bijvoorbeeld door cPanel te laten uitvoeren. In onderstaand voorbeeld zie je wat je hiervoor moet toevoegen aan het wp-config.php bestand zodat WordPress dit zelf niet meer uitvoert. Wil je exact weten hoe je deze instructies toevoegt aan je wp-config.php bestand? Volg dan onze stap voor stap uitleg. Handmatig instellen WordPress Cron Jobs.

Cron Job optimaliseren


#16 CDN (Content Delivery Network)


CDN staat voor Content Delivery Network en is een netwerk van servers die geografisch verspreid staan in verschillende datacenters. Door gebruik te maken van CDN kunnen jouw website gebruikers snel en zonder vertragingen de content van je website binnenhalen waar ook ter wereld.

Content Delivery Network (CDN)

On page SEO optimalisatie

De topic On page SEO optimalisatie neemt je mee in alle belangrijke technische aspecten om je website te optimaliseren voor een optimale indexatie en gebruiksvriendelijkheid van je website.

#1 Broodkruimelspoor (Breadcrumbs)


Kruimelpad weergeven op je website geeft bezoekers overzicht waar zij zich op je website bevinden. Zo kunnen zij eenvoudig navigeren naar belangrijke onderwerpen, categorieën en pagina’s op je website. Ook brengt het broodkruimelspoor interne links met zich mee en hiermee waarde doorgeven aan de pagina’s categorieën en onderwerpen. Daarnaast bevat de breadcrumb ook het keyword waar je op gevonden wilt worden. Net als de URL kan je deze een specifieke titel mee geven met daarin het zoekwoord.

Breadcrumbs (broodkruimelspoor) website


#2 XML-sitemap


Om je website goed te laten indexeren is het toevoegen van een XML-sitemap aan je website een belangrijk onderdeel. Hiermee geef je de zoekmachines structuur aan de websites, zodat zij minder tijd zijn je website te crawlen. Hoe meer tijd bijvoorbeeld een Google moet besteden om elke keer weer je website te crawlen hoe lager het crawlbudget van jouw website wordt. Daarnaast proberen wij de zoekmachines zoveel mogelijk te helpen een website te begrijpen, dit doen wij middels een sitemap. Zo hoeft een zoekmachine, enkel wanneer er een pagina’s aangepast is door de sitemap te crawlen en deze up te daten, zonder de gehele website te hoeven scannen. Een sitemap is dus een belangrijk onderdeel voor je SEO en ranking. Een sitemap kan je op diverse manieren toevoegen aan je website. In het voorbeeld hieronder doen wij dit via Yoast. Meer informatie over sitemaps  vindt je op sitemaps.org.

Voorbeeld XML Sitemap Yoast

XML-sitemap


#3 Pinglijst


De pinglijst bestaat uit een aantal ping-servers waarmee je super snel nieuw content kan laten indexeren. Je doet dit door deze lijst toe te voegen aan je CMS-systeem, in mijn geval is dat WordPress. Een ping-server kan dan het signaal geven doorgeven aan verschillende diensten zoals zoekmachines, directories (online webgidsen) en nieuwswebsites. Het doel hiervan is om nieuwe content of geschreven artikelen zo goed mogelijk te laten indexeren en zo snel mogelijk te laten opnemen in de zoekresultaten. Hieronder zie je het voorbeeld van een pinglijst. Bekijk hier de volledige pinglijst om te kopiëren.

Pinglijst


#4 Interne links


Interne links zijn links die opgebouwd zijn binnen je eigen website. Hiermee koppel je relevante en belangrijke onderwerpen aan elkaar. Zo kan de bezoeker eenvoudige navigeren naar alle belangrijke pagina’s op je website. Interne links zijn er ook om een goed en duidelijk sitestructuur op te bouwen. Hiermee kunnen zoekmachines je website sneller begrijpen en zien hoe de structuur van je website in elkaar zit. Voor SEO doeleinde erg belangrijk om goed vindbaar te zijn. Ook geek je met elke link een stukje “link juice” mee. Wat aan de gelinkte pagina een stukje autoriteit meegeeft. Hoe meer autoriteit een website en pagina zal hebben, hoe beter de ranking zal zijn. In deze links kan je natuurlijk ook de zoektermen gebruiken, deze zetten we in de zogenoemde Anchorlink. Een anchorlink staat voor woorden in een hyperlink. Een anchorlink wordt ook wel ankertekst of Anchor tekst genoemd. Ga niet over-optimaliseren met deze links, dit kan nogal spammerig overkomen en de Google Pinquin update zal dit zwaar afstraffen.

Hieronder een voorbeeld hoe een interne link eruit ziet (blauw gedrukte woorden)

Interne links


#5 Rich-snippets


Je kent ze denk ik wel, de gouden sterren die je bij een zoekopdracht in Google tegenkomt. Dit worden Rich snippets genoemd. Je ziet deze veel terug bij bedrijven die producten aanbieden of food blogs die recepten aanbieden. Er zijn verschillende Rich Snippets die je aan een pagina kan toevoegen: reviewsterren bij recepten, producten of diensten. Of prijzen bij producten van je website, locatie en tijden bij evenementen en ga zo maar door. Dit allemaal om de gebruikerservaring te verhogen in Google. Zo kan een bezoeker direct al resultaat zien, zonder websites te hoeven doorspeuren. Een ander groot voordeel van Rich-Snippets is de onderscheid die jij hiermee maakt in de zoekresultaten. Wanneer jij deze data wel aanbiedt en je concurrent niet, zal je eerder opvallen en dus meer bezoekers krijgen.

Rich-snippets


#6 Markup (structured data)


Om gebruik te maken van Rich Snippets en deze zichtbaar te maken, zal je stukjes code moeten toevoegen aan je website. Via de Google Search Console, kan je controleren welke Rich Snippets aan jouw website zijn toegevoegd. Ook biedt Google een Structured data testing tool om de opgegeven code op juistheid te testen, voordat je deze op je website plaatst. Om aan deze codes te komen gebruiken wij de website Schema.org. Deze website is opgericht om je te helpen met structured data.

Voorbeeld code structured data reviewsterren

Markup structured data


#7 Featured snippet


Wil jij uitgelichte fragmenten in Google tonen? Dan zijn Featured Snippets de manier. Dit is een zoekresultaat dat helemaal boven aan een SERP (zoekresultaten pagina’s) van Google staat. Dit zijn antwoorden op een vraag die gesteld worden in de zoekmachine van Google. Deze staan onder de betaalde advertenties van Google en boven de organische zoekresultaten. Dit wordt ook wel aangeduid met positie #0. Een andere benaming voor Featured Snippets wordt ook “Answer Box” genoemd. Om een Featured Snippet te krijgen moet je dus heel specifiek en gedetailleerd antwoord geven op een bepaalde zoekvraag van een bezoeker. Doe je dit goed, dan wordt je uitgelicht in de Answer Box.

Featured snippet (answer box)


#8 Responsive design


Een responsive webdesign past zich automatisch aan naar tablet, mobiel en desktop. Hierdoor heb je direct een mobiele versie. Hiermee biedt je een optimaal webervaring voor een breed scala aan apparaten. De layout van de website past zich dan automatisch aan naar de resolutie van het beeldscherm.

Responsive webdesign


#9 Categorieën optimaliseren


Het optimaliseren van je categorieën op je website geef je een grote hoeveelheid informatie omtrent de inhoud van alle berichten of pagina’s in die categorie. Zo kan Google de categorieën ook als verzamelpagina’s gaan indexeren. Op deze manier creëer je een verzamelbak van waardevolle content. Google kan je hierdoor hoog plaatsen in de zoekresultaten.

Categorieën optimaliseren website

Wil jij de technische SEO optimalisatie liever uitbesteden?

Meer dan 50+ ondernemers geholpen aan meer klanten

93% van de klanten is tevreden over onze werkzaamheden

Gecertificeerd SEO &  Google specialist

100% denkend vanuit de klant

Zekerheid van resultaat

Ja graag,

vrijblijvend contact opnemen.

Vul onderstaand formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact op.

Direct contact opnemen? Bel dan 036-8451693