Site Audit: dé grote beurt voor jouw website

90% van de websites zijn niet goed geoptimaliseerd!

Wil jij je concurrenten voor blijven? Dan is het noodzakelijk om periodiek je website te laten checken met een site audit. Websites verouderen, pagina’s veranderen, afbeeldingen zijn niet meer relevant en zoekposities dalen. Dit zijn allemaal zaken die belangrijk zijn voor de gebruikerservaring van je bezoekers en de online vindbaarheid in de zoekmachines. Een website maken is één, maar deze moet natuurlijk wel technisch goed in elkaar zitten en gebruiksvriendelijk zijn. Hierbij is een goed structuur nodig voor je bezoekers en voor de zoekmachines om makkelijk te begrijpen waarover jouw website gaat. Dit resulteert in een prettige gebruikerservaring voor je bezoekers en zal leiden tot meer conversies. Niemand houd van langzame websites, links die niet werken of 404 pagina’s waarmee ze niet komen waarnaar ze opzoek zijn.

Laat je Site Audit door een professioneel bedrijf doen

Tegenwoordig kan je op veel sites gratis een site audit doen en hiervan een rapportage opvragen. Laat je niet afleiden, een gemiddelde website eigenaar kan hier vrijwel niets mee. Het kost veel tijd, kennis en ervaring om je website op de juiste manier te optimaliseren. Kleine fouten kunnen het erger maken en je vindbaarheid in de zoekmachines verslechteren. Vaak gaat het ook om technische optimalisatie van je website en je wilt wel dat dit goed gebeurt. Wanneer je ziek bent ga je naar een dokter en wanneer je de boekhouding wilt laten controleren naar een accountant. Hier is dat niet anders.

Wat wordt er geanalyseerd bij een Site Audit?

Te veel om zo op te noemen wat er allemaal gecontroleerd wordt. In deze uitleg pakken we de veel voorkomende punten erbij en leggen we de verschillende analyses uit. Een site audit wordt on-page gedaan en off-page, verderop in dit artikel vertel ik hier meer over. We gaan nu eerst kijken naar de verschillende analyses.site audit analyse

Technische analyse

De technische analyse vormt de basis voor elke Site Audit. Hier word gekeken of je website voldoet aan alle technische eisen. Wordt je website goed geïndexeerd door Google? Is de site structuur op orde voor de bezoeker en Google, om deze goed te begrijpen en bezoekers makkelijk te navigeren, naar waar jij ze wil hebben? Hieronder vind je een overzicht met belangrijke controlepunten.

Belangrijk controle punten:

⦁ Indexatie website pagina’s Google
⦁ Site structuur
⦁ Sitemap
⦁ .htacces
⦁ Opbouw intern linkstructuur (on-page)
⦁ Broken links (404 pagina’s & 301 redirects) (off-page)
⦁ URL structuur (zoekmachine vriendelijk)
⦁ Metadata (Title tag, Meta desciption, Alt-tag)
⦁ Laadtijd website

concurrent analyse

Concurrenten analyse

Om in de zoekmachines te domineren moet er gekeken worden naar degene die boven jouw staan in de zoekresultaten. Gelukkig zijn er tools die dit mogelijk maken en laten zien waarom jouw concurrent hoger staat in Google. De kunst is om hetzelfde te doen, alleen net even iets beter. Belangrijke vragen die aan bod komen zijn: op welke zoekwoorden wordt je concurrent gevonden? Welke zoekwoorden worden in jouw branche gebruikt waarop je gevonden wil worden en die veel verkeer opleveren. Heeft je concurrent meer aan linkbuilding gedaan? Dit zijn links van andere relevante websites, die linken naar jouw pagina of website. Hier kan je lezen wat linkbuilding is. Google ziet verwijzingen van andere websites namelijk als aanbevelingen. Hoe actief ben je op social media? Belangrijke vragen die goed bekeken moeten worden voor een grondige analyse, om voor te blijven op je concurrent.

Zoekwoorden analyse

Bij zoekwoorden optimalisatie moeten we de juiste zoekwoorden in kaart brengen. Zoekwoorden waarop klanten zoeken naar producten en of diensten. Hierbij gaan we kijken hoeveel verkeer een zoekwoord ongeveer kan opleveren. Ook kijken we naar zoekwoorden die minder populair zijn, maar wel effectief omdat je concurrenten deze ook minder gebruiken en vaak heel specifiek zijn. Hier ligt dus veel winst te behalen om bezoekers jouw kant op te krijgen, én de conversies liggen hier vaak hoger. Uiteindelijk waar het allemaal om draait.

Content analyse

Nu we de zoekwoorden analyse hebben gedaan, gaan we kijken naar de juiste relevante content voor de bezoeker. Goede content bepalen je Domain Authority (punten die Google geeft aan je domein, hoe hoger hoe beter). Staan de zoekwoorden op de juiste plek? Is de tekst commercieel geschreven en leidt deze tot een call to action. Bijvoorbeeld het inschrijven van een nieuwsbrief of het downloaden van een E-book. De kwaliteit van de teksten is belangrijk voor je bezoekers, maar ook voor de zoekmachine om deze makkelijk te scannen op het onderwerp. Zorg dat het doel van je pagina duidelijk is. Wat wil je bereiken met de pagina? Wat moet een bezoeker doen op de pagina?

Wat is on-page en off-page optimalisatie?

Eerder in dit artikel zag je het al even voorbij komen, on-page en off-page optimalisatie. Beide hebben te maken met de prestaties en de vindbaarheid van je website. Hieronder leg ik kort even uit wat het betekent.on-page en off-page optimalisatie

On-page optimalisatie

On-page website optimalisatie is het verbeteren van de website of pagina’s, zodat deze goed geïndexeerd kunnen worden door de zoekmachines. Dit wil zeggen goede titels, relevante content met de juiste zoekwoorden, een logische indeling van de website, snelle laadtijd, geoptimaliseerde afbeeldingen, responsive voor mobiel en tablets en goede interne linkstructuur. Hierbij is het belangrijk de gebruiker van de website centraal te stellen. Hoe meer de gebruiker je website waardeert hoe meer Google dit zal doen.

Off-page optimalisatie

Off-page website optimalisatie is het optimaliseren van externe factoren van de website, die dus niet volledig betrekking hebben op de website of pagina’s zelf. Hier zijn externe factoren zoals linkbuilding en domein autoriteit krijgen een groot onderdeel van. Maar ook het aanmaken van social media accounts en het creëren van waardevolle links op andere relevante websites zijn erg belangrijk. Google meet hiermee de populariteit van de website aan de hand van het aantal relevante inkomende links.

Haal jij wel alles uit jouw website?

Het is zonde om veel geld uit te geven aan een website wanneer je hier niet alles uithaalt. Wij komen helaas nog teveel ondernemers tegen die hier kansen laten liggen. Zorg dat je een agenda punt laat maken om periodiek je website goed te laten nakijken. Niet alleen je bezoekers en de zoekmachines zullen hier profijt van hebben, maar vooral jij!